hits

september 2017

We need another hero

Help African poor Children
Licensed from: grace21 / yayimages.com

I 1984 flimret bilder av sultrammede i Etiopia over verdens tv-skjermer. Mer enn 1,2 millioner mennesker sultet i hjel, og Bob Geldof mente man ikke bare kunne sitte og se p. Med sigaretten i munnviken ringte han Midge Ure fra Ultravox, og sammen satte de seg ned og skrev Do they know it`s Christmas for samle inn penger. Slik ble Band Aid fdt, og verdens strste stjerner stilte opp for gjre sangen til datidens mestselgende singel i Storbritannia.

Det var fint ha noen helter som tok ansvar for situasjonen, og kollektiv solidaritet sveipet over verden hver gang vi hrte; And there won`t be snow in Africa this Christmas time - the greatest gift they`ll get his year is life.

Ti uker etter at singelen ble sluppet ble Live Aid etablert. Noen mener det var Boy George som kom med ideen etter at Culture Club hadde sunget Do they know it`s Christmas sammen med andre artister p sin pgende verdensturne. Andre sier det var Bob Geldof som var arkitekten, etter at han hadde vrt i Etiopia og sett at distribusjonen av ndhjelp ikke traff. Etter sigende ville Geldof kjpe egne lastebiler for distribuere riktig, men uavhengig av hvem som gjorde hva: Live Aid innebar at det ble avholdt to tvillingkonserter p Wembley og JFK Stadium i Philadelphia. Konsertene ble sett av over 1,5 milliarder mennesker, og de samlet inn mer enn 110 millioner pund til de sultrammede.

Det var "We are the world" og alle var med og sang. Vi fikk se det som skjedde - men det var den gang.

Akkurat n er Afrikas Horn rammet av en langt strre katastrofe enn den vi s i 1984-85. Enkelte eportasjer dukker opp, men de treffer ikke. Hjelpeorganisasjonene har laget aksjonen Stille, og mer treffende kunne det ikke bli, for det er s taust. Hvorfor er det snn?

Mor Theresa har sagt at; "If I look at the mass I will never act. If I look at one, I will "

Josef Stalin sa; "One death is a tragedy. One million is a statistic."

Mangfoldige eksperimenter har verifisert ovennevnte utsagn om at vi relaterer oss nrmere til hva som skjer med en enkeltperson enn med hva som skjer med store mengder mennesker. I "Psychology Today" skriver David Ropeik om "Statistical numbing - why millions can die and we don`t care." Han skriver at tusenvis av barn sultet i hjel p Afrikas Horn i forrige mned. Katastrofen har rammet 30 millioner mennesker. Mer enn 1.4 millioner barn vil antageligvis sulte i hjel i lpet av ret. Det er flere barn enn det finnes i Norge.

Et av barna var fire r gamle Khafra. Med oppsvulmet mage og desperate yne hrte han kanskje noen hviske til moren hans at de ikke visste om han kunne reddes. Moren var s utmagret at hun ikke lenger klarte grte over kanskje miste ham.

Av de to avsnittene ovenfor er antagelig bare det nederste avsnittet som kan treffe, skriver Ropeik - for det handler om et barn vi kan relatere oss til. Men hvert av de andre barna som dde i forrige mned hadde ogs navn. De er bare s mange at de forsvinner for oss.

"Statistical numbing is a fundamental deficiency in our humanity. Denne effekten spiller en grunnleggende rolle i mten mediene velger fronte saker p, og den har vidtrekkende implikasjoner. Media vil at vi skal lese det de skriver, de vet hva som selger, og store tall fra langt borte selger drligere enn en nr personlig historie. Drlig mediedekning gir mindre fokus, og slik gr spiralen i retning av at offentlighetens skelys - som igjen driver policy making og politisk og privat innsatsvilje - blir bortimot fravrende.

 Foto: NTB Scanpix

Verden er overbefolket. Det er klimaendringer og korrupsjon som vi ikke fr gjort noe med. Vanstyre og elendighet som ligger utenfor vr kontroll. Vi skjnner disse tingene, og det er lett rasjonalisere bort muligheten for pvirke. Det har dessuten vrt valg, skijentene er redde for kanskje miste OL i Pyongyang fordi Kim brker s flt, og nyhetsstrmmen er endelst skiftende. Vi er sultne p raske endringer, mens sulten p Afrikas Horn blir uinteressant fordi den akkurat n er konstant.

Da Glenfell Tower brant i London tidligere i sommer s man konturene av Band Aid anno 2017. Britiske artister laget tidenes raskest selgende singel til inntekt for de etterlatte. Det solgte aviser og singler som bare det.

Vi trenger noen nye helter som kan forene det nre og det vi kan delta i samtidig som vi hjelper langt borte. Det blir som med innsamlingsaksjonen til Barnekreftforeningen som tok helt av. Det var et genialt konsept som skapte engasjement og fokus bde p selve saken og p den som ga.

Hvem skal vre dagens Bob Geldof, som bretter opp ermene og skyter hull i spiralen av stillhet rundt en katastrofe av s store dimensjoner at vi ikke fr se den? For vi fr ikke se den.  

Hjelpeorganisasjonene skriker om hjelp mens vi bypasser den strste humanitre katastrofen siden annen verdenskrig.

 And "tonight thank god it`s them instead of you."

Foto: NTB Scanpix