Da Joker fikk brødkutter istedet for en "Æ"

 

Rundt juletider kjørte de fleste av oss forbi skilt etter skilt der det bare sto en "Æ". Fargene på "Æ"en var umiskjennelige, så vi skjønte jo at det var Rema som holdt på med et eller annet. Og det de holdt på med måtte være stort; for noen steder var det nesten flere "Æ"er enn veiskilt.

Etter en stund begynte noen kryptiske reklamefilmer å rulle over skjermene våre, og spenningen bare økte.
 
"Æ" var unik!
 
"Æ" var praktisk!"
 
Og "Æ" snakket åpenbart dialekt mens den hadde store ambisjoner om å redde oss! Fra hva visste vi ikke, men noe var det. Her var sparte man ikke på innsatsen, og "Æ" kom nok til å bli litt av en revolusjon både for konge og fedreland - det var vi ganske sikre på.
 
Men så kom "Æ", og den eneste synlige revolusjonen var at salget til Rema stupte med 3 prosent.

Det var jo litt unikt på en måte, og praktisk ikke minst for Kiwi og Coop Extra som økte sine markedsandeler med det Rema tapte. Men sånn ellers ble "Æ"en veldig spak - og med tårer i øynene savnet den de gamle bestevennene sine mens den desperat prøvde å slanke seg til en "E". 
 
Nesten samtidig som Rema prøvde å "grabbe Kiwi by the handlepose" var det en liten Jokerbutikk som også hadde bestemt seg for å satse. Butikken hadde hatt egen Facebook-side en god stund, men jevnt over fikk den bare noen få likes hver gang den la inn et innlegg. Derfor hadde nok ledelsen rett og slett bestemte seg for å ta i et tak - og det taket skulle begynne med at man vurderte hva kundene egentlig ønsket seg.
 
For utenforstående er det ikke så godt å si hvordan selve analysen foregikk der inne på Joker, men den må i hvert fall ha endt med to vesentlige funn: Det var langt til nærmeste pizzasted, og brød var det kjedelig å skjære opp selv. Derfor bestemte butikken seg for å anskaffe en pizzaovn så kundene kunne kjøpe med varm pizza hjem. -Og dessuten skulle de rett og slett skaffe seg en brødskjæremaskin. 
 
Strategien var enkel og grei, og fallhøyden kunne man åpenbart leve med. Skulle man bomme helt med den brødskjæremaskinen så ville det neppe medføre noen varig skade, og "Aksjon brødskjæremaskin" ble derfor iverksatt. En fotosession gikk av stabelen, og et hyggelig bildet av vidundermaskinen ble postet på facebook sammen med følgende kommentar: 
 
"Da er det endelig slutt på å måtte kutte brødet i Homborsund også. Nå har vi fått oss brødkutter."
 
Det hele skjedde stille og rolig. Joker Homborsund droppet å bruke måneder med reklamepenger på å sette opp skilt med brødskiver på for å hype opp brødskjæremaskinen - og likevel var responsen (om enn veldig relativt sett) helt overveldende. Ingen innlegg har noen gang fått så mange likes på Joker Homborsund sin facebookside, og kommentarfeltet var en liten reise i glede og jubel.
 
Dette var markedsføring 101. Analysér hva du tror kundene dine vil ha, og legg opp strategien deretter. Og til de som nå tenker at dette blir som å sammenligne epler og agurker vil jeg si at det å få litt over 100 likes på en facebookside kan være akkurat det du trenger for å overleve hvis du er en liten butikk. Mens det å få 1 million nedlastninger av en app kan være verdiløst dersom du er en stor kjede.
 
Så noen ganger holder det faktisk med en brødskjæremaskin. For det enkle er jo ofte det beste, og det er alltid lurt å ta vare på de gamle bestevennene sine!
 
Det er det i hvert fall noen nede i Homborsund som har skjønt.
 
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

 
 

4 kommentarer

Mathilde

08.02.2017 kl.12:56

Veldig bra skrevet :)

Oldie

08.02.2017 kl.13:02

Hehe...

Og her burde både Rema/Ræma og Kiwi anskaffe seg et skikkelig sykkelstativ til sine kunder. Makan til gjerrigknarker skal man lete lenge etter. :) De ulike Coop-butikkene klarer det, så hvorfor i huleste sparer de andre på kronene? I disse miljøvennlige tider... noen kunder kommer på elsykkel også, men parkering er det kun for biler. Syklene kan velte på biler, i vinduer..om man er riktig uheldig. Dårlig service, kaller jeg det der.

Heia, Coop! ( I hvertfall på sykkelsiden)

Hold Brillan

08.02.2017 kl.16:31

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaasååååååååååååååååååååå, dokk lik itj Ræma og vijl itj innstaller Æ på tellefon'? Mejn da ska dokk husk på at Ræma bidra med fleir milliona te Troillongan i sponsormidla, og det gjær itj Kiwi ejll' Coop (nå spons rætt nok Coop n'Petter, så dejn ska dæm ha, ja DET ska dæm). Så det e itj no snodig at Ræma e heile Norges favvorittbutikk der aill hejlst vijl haindl. Aill støtt jo Troillongan, heile Norges Rosenborg, og det e no bærre så det e, det. At no'n søringa på ein plass dæm kaill Homborsoind bli heilt fra sæ bærre ferdi ein ÆkstraJokerNord buttikk skaff sæ ein masskin te å kutt kakskiv få vårrå dæmmes probblem, ækt trøndera kain bruk landbruksmasskina dæm ajlt hi te dejn typ arbe'. Og det bli itj no likar ejnn det, sjø.

Alltid på siste, men like blid

09.02.2017 kl.21:50

Hva skjer med bestevennstrategi og Trondheim? Dette innlegget hadde ikke noe med fotball og ikke noe om man liker Rema eller ikke, men siden det nå ble tatt opp. Hele Norges RBK: Hver sesong håper alle at Askeladden skal gå hele veien og vinne serien som Leicester gjorde i fjor i Premier League. Går du til Vålerenga og Klanen, Godset og Unionen, Haugesund og Måkaberget, så håper alle at deres klubb vinner og om de ikke vinner at noen andre enn RBK tar gullet. Hadde vi kommet til siste serierunde så tror jeg faktisk Vålerenga hadde kost seg over at LSK tok gullet og jeg tror også LSK hadde gledet seg over at Vålerenga hadde tatt gullet foran RBK hvis det var så om og gjøre. Hver høst sitter fotball-Norge og ser Marerittet RBK i Champions League kvallik og så lenge de ikke klarer det puster alle lettet ut. RBK med enda mere penger vil etter de fleste meningen ødelegge fotball Norge totalt. Dere i Trondheim vil nok si at jeg er en dårlig taper, men det er jeg ikke. Jeg oppfordrer ikke til noen boikott av Rema. Jeg mener at alle firmaer som har midler til det støtter sitt lag. Så Hold på brillan hele Norges RBK er det ikke noe som heter , men hele Trondheims RBK da snakker dere.

Skriv en ny kommentar

hits