hits

Da Joker fikk brdkutter istedet for en ""

 

Rundt juletider kjrte de fleste av oss forbi skilt etter skilt der det bare sto en "". Fargene p ""en var umiskjennelige, s vi skjnte jo at det var Rema som holdt p med et eller annet. Og det de holdt p med mtte vre stort; for noen steder var det nesten flere ""er enn veiskilt.

Etter en stund begynte noen kryptiske reklamefilmer rulle over skjermene vre, og spenningen bare kte.
 
"" var unik!
 
"" var praktisk!"
 
Og "" snakket penbart dialekt mens den hadde store ambisjoner om redde oss! Fra hva visste vi ikke, men noe var det. Her var sparte man ikke p innsatsen, og "" kom nok til bli litt av en revolusjon bde for konge og fedreland - det var vi ganske sikre p.
 
Men s kom "", og den eneste synlige revolusjonen var at salget til Rema stupte med 3 prosent.

Det var jo litt unikt p en mte, og praktisk ikke minst for Kiwi og Coop Extra som kte sine markedsandeler med det Rema tapte. Men snn ellers ble ""en veldig spak - og med trer i ynene savnet den de gamle bestevennene sine mens den desperat prvde slanke seg til en "E". 
 
Nesten samtidig som Rema prvde "grabbe Kiwi by the handlepose" var det en liten Jokerbutikk som ogs hadde bestemt seg for satse. Butikken hadde hatt egen Facebook-side en god stund, men jevnt over fikk den bare noen f likes hver gang den la inn et innlegg. Derfor hadde nok ledelsen rett og slett bestemte seg for ta i et tak - og det taket skulle begynne med at man vurderte hva kundene egentlig nsket seg.
 
For utenforstende er det ikke s godt si hvordan selve analysen foregikk der inne p Joker, men den m i hvert fall ha endt med to vesentlige funn: Det var langt til nrmeste pizzasted, og brd var det kjedelig skjre opp selv. Derfor bestemte butikken seg for anskaffe en pizzaovn s kundene kunne kjpe med varm pizza hjem. -Og dessuten skulle de rett og slett skaffe seg en brdskjremaskin. 
 
Strategien var enkel og grei, og fallhyden kunne man penbart leve med. Skulle man bomme helt med den brdskjremaskinen s ville det neppe medfre noen varig skade, og "Aksjon brdskjremaskin" ble derfor iverksatt. En fotosession gikk av stabelen, og et hyggelig bildet av vidundermaskinen ble postet p facebook sammen med flgende kommentar: 
 
"Da er det endelig slutt p mtte kutte brdet i Homborsund ogs. N har vi ftt oss brdkutter."
 
Det hele skjedde stille og rolig. Joker Homborsund droppet bruke mneder med reklamepenger p sette opp skilt med brdskiver p for hype opp brdskjremaskinen - og likevel var responsen (om enn veldig relativt sett) helt overveldende. Ingen innlegg har noen gang ftt s mange likes p Joker Homborsund sin facebookside, og kommentarfeltet var en liten reise i glede og jubel.
 
Dette var markedsfring 101. Analysr hva du tror kundene dine vil ha, og legg opp strategien deretter. Og til de som n tenker at dette blir som sammenligne epler og agurker vil jeg si at det f litt over 100 likes p en facebookside kan vre akkurat det du trenger for overleve hvis du er en liten butikk. Mens det f 1 million nedlastninger av en app kan vre verdilst dersom du er en stor kjede.
 
S noen ganger holder det faktisk med en brdskjremaskin. For det enkle er jo ofte det beste, og det er alltid lurt  ta vare p de gamle bestevennene sine!
 
Det er det i hvert fall noen nede i Homborsund som har skjnt.
 
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

 
 
4 kommentarer

Veldig bra skrevet :)

Hehe...

Og her burde bde Rema/Rma og Kiwi anskaffe seg et skikkelig sykkelstativ til sine kunder. Makan til gjerrigknarker skal man lete lenge etter. :) De ulike Coop-butikkene klarer det, s hvorfor i huleste sparer de andre p kronene? I disse miljvennlige tider... noen kunder kommer p elsykkel ogs, men parkering er det kun for biler. Syklene kan velte p biler, i vinduer..om man er riktig uheldig. Drlig service, kaller jeg det der.

Heia, Coop! ( I hvertfall p sykkelsiden)

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas, dokk lik itj Rma og vijl itj innstaller p tellefon'? Mejn da ska dokk husk p at Rma bidra med fleir milliona te Troillongan i sponsormidla, og det gjr itj Kiwi ejll' Coop (n spons rtt nok Coop n'Petter, s dejn ska dm ha, ja DET ska dm). S det e itj no snodig at Rma e heile Norges favvorittbutikk der aill hejlst vijl haindl. Aill sttt jo Troillongan, heile Norges Rosenborg, og det e no brre s det e, det. At no'n sringa p ein plass dm kaill Homborsoind bli heilt fra s brre ferdi ein kstraJokerNord buttikk skaff s ein masskin te kutt kakskiv f vrr dmmes probblem, kt trndera kain bruk landbruksmasskina dm ajlt hi te dejn typ arbe'. Og det bli itj no likar ejnn det, sj.

Alltid p siste, men like blid

Alltid p siste, men like blid

Hva skjer med bestevennstrategi og Trondheim? Dette innlegget hadde ikke noe med fotball og ikke noe om man liker Rema eller ikke, men siden det n ble tatt opp. Hele Norges RBK: Hver sesong hper alle at Askeladden skal g hele veien og vinne serien som Leicester gjorde i fjor i Premier League. Gr du til Vlerenga og Klanen, Godset og Unionen, Haugesund og Mkaberget, s hper alle at deres klubb vinner og om de ikke vinner at noen andre enn RBK tar gullet. Hadde vi kommet til siste serierunde s tror jeg faktisk Vlerenga hadde kost seg over at LSK tok gullet og jeg tror ogs LSK hadde gledet seg over at Vlerenga hadde tatt gullet foran RBK hvis det var s om og gjre. Hver hst sitter fotball-Norge og ser Marerittet RBK i Champions League kvallik og s lenge de ikke klarer det puster alle lettet ut. RBK med enda mere penger vil etter de fleste meningen delegge fotball Norge totalt. Dere i Trondheim vil nok si at jeg er en drlig taper, men det er jeg ikke. Jeg oppfordrer ikke til noen boikott av Rema. Jeg mener at alle firmaer som har midler til det sttter sitt lag. S Hold p brillan hele Norges RBK er det ikke noe som heter , men hele Trondheims RBK da snakker dere.

Skriv en ny kommentar